1. ”Jeg gik mig over sø og land”:

MAN STARTER I EN CIRKEL, OG FORTÆLLER SÅ HVILKET LAND MAN SKAL TIL, F. EKS. SVØMMELAND. VED SVØMMELAND SKAL FORÆLDRENE HOLDE BØRNENE MED EN HÅND UNDER MAVEN OG EN PÅ RYGGE, OG FÅ BØRNENE TIL AT PLASKE MED BEN OG ARME.

”Jeg gik mig over sø og land,
Der mødte jeg en gammel mand.
Han sagde så,
Og spurgte så, om hvor har du så hjemme?
Jeg har hjemme i (f.eks.) svømmeland, svømmeland, svømmeland.
Og alle dem, der svømme kan,
De har hjemme i svømmeland.”

Andre lande:

Flydeland: Små børn 0-1 år: Forældrene holder baby med en hånd under numsen, og den anden hånd på maven. Babys hoved skal hvile på forældres skulder gerne med ørene under vandet. Børn 1-4 år: forældre holder børn under armhuler, mens børnene ligger på ryggen. Børns øre under vand.

Dykkeland: (1-4 år) Forældrene holder børnene under armhulen på maven, hver gang der bliver sunget dykkeland, dykker forældrene børnene under vandet.

Hoppeland: Forældrene holder rundt om børnenes maver, mens vi går rundt i cirklen, når der bliver sagt hoppeland, kaster forældrene børnene op i luften.

Plaskeland: Små børn 0-1 år: forældrene krydser armene ind over hinanden, mens de holder om deres barn, der har frie hænder til at plaske. Børn 1-4 år: Forældrene holder børnene under armhulerne, mens de ligger på ryggen. Børnene skal plaske med deres ben.

Danseland: Forældrene holder børnene rundt om livet. Hver gang der bliver sunget danseland, er der improviseret dans. (brug fantasien J)

Klappeland: Forældrene holder børnene løst rundt om livet, så der er mulighed for at klappe, hver gang der synges klappeland.

Bobleland (pusteland): Forældrene holder børnene under armhulen (ligesom i svømmeland) og der både forældre og børn puster bobler, når der synges bobleland.

2. ”Ballonsang”:

STARTER I EN LILLE CIRKEL. MAN VÆLGER EN FARVE ELLER, HVIS BØRNENE KAN SNAKKE FOR DE LOV AT VÆLGE EN FARVE:

”Jeg er en lille (f.eks.) RØD ballon,
Uden spor af luft i,
Og hvis du vil ha’ luft i mig, så må du puste selv:
Og vi siger: (puster bobler i vandet, mens man går ud af.)
Til den revner med et BANG!” (Forældrene kaster børnene op i luften. Helt op til loftet :))

Man gentager sangen to gange mere, med andre farver.

3. ”Hoppesangen”:

STARTER I EN CIRKEL. HOLDER BØRNENE RUNDT OM LIVET.

”Først den ene vej, og så den anden vej, (svinger børnene fra side til side)
Og hop, og hop og hop, hop, hop. (x2) (hopper dem op i luften)
Jeg kan li’ at hoppe højt
Jeg kan li’ at hoppe højt,
Jeg kan li’ at hoppe højt,
Jeg kan li’ at hoppe HØJT!” (hopper dem op i luften) 

4. ”Frøsangen”:

STARTER I CIRKEL. BØRNENE KIGGER PÅ HINANDEN. FORÆLDRENE HOLDER BØRN OM LIVET.

”Mmh, ad,” sagde en lille grøn frø en dag. (På mmh: lukker man øjnene. På ad: åbne øjne og ræk tunge.)
”Mmh, ad,” sagde en lille grøn frø en dag.
”Mmh, ad,” sagde en lille grøn frø en dag, mens den blinkede med øjnene og sagde: ”Mmh, ad, mmh, ad, mmh, ad, ad, ad” (På mmh: lukker man øjnene. På ad: åbne øjne og ræk tunge.)

5. ”Bro, bro brille”:

MAN SÆTTER DE FARVEDE AQUA SLANGER OP PÅ EN RÆKKE I KANTEN. FORÆLDRENE HOLDER BØRNENE UNDER ARMHULERNE PÅ RYGGEN, ELLER HOLDER DEM IND MOD DERES SKULDRE (ALT EFTER ALDER). IMENS GÅR DE UNDER DEN FARVEDE BRO.

”Bro, bro brille,
Klokken ringer elleve.
Kejseren står på sit høje, hvide slot.
Så hvidt som et kridt,
Så sort som et kul.
Fare, fare krigsmand.
Døden skal du lide,
Den der kommer allersidst,
Skal i den sorte gryde.

Første gang så la’r vi ham gå,
Anden gang så ligeså,
Tredje gang så ta’r vi ham,

Og putter ham i gryden.”

6. ”Der sad to katte på et bord.”:

TA’ DEN STORE BLÅ MADRAS OG BRUG SOM BORD. BØRN SÆTTER SIG OP.

”Der sad to katte på et bord,
Kritte-vitte-vit-bom-bom.
Den ene på den anden glor,
Kritte- vitte-vit-bom-bom.
Så sa’ den ene; Hør min ven,
Kritte- vitte-vitte-vitte-vit-bom-bom,
Sku’ vi ikke kravle ned igen?
Kritte- vitte-vit-bom-bom.” (Børn hopper i vandet)

INSTRUKTØR LØFTER MADRASSEN OP. BØRNENE SVØMMER IND UNDER.

”Og da de så var kravlet ned,
Kritte- vitte-vit-bom-bom.
Så sa’ den anden: Hør min ven,
Kritte- vitte-vit-bom-bom,
Sku’ vi ikke kravle op igen?
Kritte- vitte-vitte-vitte-vit-bom-bom,
Så kravlede de begge op,
Kritte- vitte-vit-bom-bom.”(Børn svømmer ud igen.)

7. ”Lille svømmer”:

BØRN SIDDER PÅ KANTEN, EVT. SAMMEN MED FORÆLDRE.

Melodi: ”Mester Jakob”
”Lille svømmer, lille svømmer,
Hop nu i, hop nu i,
Hop nu ned i vandet, hop nu ned i vandet,
1,2,3 – 1,2,3.”
TÆLLER HØJT: 1,2,3 HOP! BØRNENE HOPPER I VANDET.

8. ”Navnesang”:

STARTER I EN CIRKEL. FORÆLDRE HOLDER BØRN RUNDT OM SKULDRE, SÅ DE BÅDE KAN FLYDE OG SVØMME PÅ MAVEN.

”Jeg hedder Pingus,
Og jeg går til svømning.
Arme bøj (børn flyder på ryggen ind mod forældre) og arme stræk (børn svømmer på maven ind mod de andre børn) og så et lille hop (forældre kaster børn op i luften).

GENTAGES MED ALLE BØRNENES NAVNE.

 9. Bumletoget

Afslutningssangen. Børnene sidder på forældrenes skulder, og forældrene stiller sig op i en lang række. Instruktør og hjælpeinstruktør går forrest.

”Bumletoget kører gennem land og by,
tuder i tunnelen: Tut, tut, tut, tut, tut (Arm løftet op, som når man trækker i et horn)
Standser ved stationen, alle stiger af.
Mange tak for turen.
Tak for i dag.”

Du skal hoppe hvis du er i godt humør

Gå så din vej

Lille Peter edderkop